Denne video er en forsmag på kurset. Køb adgang for at se alle lektioner og hente kursusmaterialet.

Om kurset

Udgivet d. 2024-08-06

Markedsføringsret for virksomheder

5 kursuspoint i Immaterialret, databeskyttelsesret og markedsføringsret

 -  7 anmeldelser

På kurset lærer du at kvalificere et fænomen eller et produkt som beskyttet efter markedsføringsloven. Du lærer om forskellige former for markedsføring, at vurdere om markedsføring er vildledende, herunder prismarkedsføring samt de særlige forhold, der gælder for børn og unge. Spørgsmålet om produktefterligninger gennemgås og du bliver i stand til at rådgive erhvervsvirksomhed herom. Endvidere gennemgås sanktioner og krænkelse, ligesom de strategiske overvejelser i forløbet, fra en krænkelse konstateres til der stævnes, gennemgås.

Formål – at kunne rådgive om følgende:

  • Hvad er markedsføringsret?
  • Hvad er vildledende markedsføring, herunder greenwashing?
  • Er der særlige hensyn til børn og unge?
  • Hvorledes vurderes produktefterligninger?
  • Strategi, når der påstår en krænkelse
  • Sanktioner
  • Erstatning

Målgruppe

Vores kurser er primært rettet mod advokater og advokatfuldmægtige i forbindelse med deres obligatoriske efteruddannelse. Kurserne kan dog være yderst relevante og egnede for virksomhedsejere, administrative medarbejdere eller andre med særlig interesse indenfor området.

Lektioner

1.  Målsætninger og hensyn i MFL, §§ 3 og 4, bagvedliggende EU ret og vildledning

Agenda for lektion et: 

  • Målsætninger og hensyn i markedsføringsloven
    • LBK nr. 866 af 15/06/2022
  • Opbygning og principper
  • Markedsføringslovens anvendelsesområde § 1
  • Generalklausulerne i § 3 og § 4
  • Bagvedliggende EU ret
  • Vildledning
  • Aggressiv handelspraksis
ca. en time

2.  Hensyn til børn og unge, spam og sammenlignende reklame

Agenda for lektion to: 

  • Særlige hensyn til børn og unge
  • Spam-reglerne
  • Sammenlignende reklame
34 minutter

3.  Produktefterligninger, MFL § 3, Forretningskendetegn, MFL § 22

Agenda for lektion tre: 

  • Produktefterligninger
  • Praksis
  • Forretningskendetegn efter § 22
ca. en time

4.  Sanktioner og erstatning

Agenda for lektion fire:

  • Forskellige håndhævelsesmuligheder
  • Sanktioner 
  • Erstatning
    • Afsætningstab
    • Rimeligt vederlag
    • Markedsforstyrrelser
    • Interne tab
32 minutter
Ubegrænset adgang til alle kurser
Adgang til alle kommende kurser
Betaling hver år
875,00 kr. pr. måned
Bindingsperiode på 12 måneder
Køb Essential (DKK 875,00)
  • Sikker betaling gennem Stripe
  • Support alle ugens dage kl. 9-16
  • Afspil på computer, telefon eller tablet

Eva Nødskov Aaen

Eva Nødskov Aaen

Partner og Advokat (H) hos Patrade

Eva er uddannet generalist erhvervsadvokat. Hun har igennem de seneste 15 år specialiseret sig i varemærke- og designbeskyttelse, ophavsret, krænkelsessager, erstatningsvurdering og beregning i krænkelsessager, retshåndhævelse, kontraktindgåelse samt markedsføringsret. Eva har en ph.d.-grad i ophavsret. Eva rådgiver vores største industrikunder om ipstrategi, porteføljehåndtering og håndhævelse. Eva er specialistforfatter til patentloven, markedsføringsloven, lov om opfindelser ved offentlige forskningsinstitutioner, lov om kollektiv forvaltning af ophavsret i Karnovs Lovsamling og forfatter til en lang række artikler i juridiske tidsskrifter. Eva er beskikket censor på jurauddannelsen, har igennem flere år undervist i markedsret på kandidatuddannelsen på jurastudiet og underviser nu på advokatefteruddannelseskurser i immaterialret og markedsføringsret.